Lean opleiding, Lean training

Lean is een business strategie en vooral een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich kan richten op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Door de klant centraal te stellen krijg je maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen een minimale inspanning. Hierdoor kan de kwaliteit verbeteren, wordt de doorlooptijd verkort en vermindert de kosten. Dit werkt goed voor de klanttevredenheid, winst en medewerkersbetrokkenheid. Lean betekent letterlijk slanke processen. Om hier meer over te leren kun je een Lean opleiding, Lean training doen.

Hoe is Lean bedacht?

In Nederland zijn er al veel bedrijven met succes aan de gang met een Lean opleiding, Lean training. Sectoren waarbij Lean goed toegepast kan worden zijn: zorg, onderwijs, overheid, banken en verzekeraars en zakelijke dienstverlening. De basis van de Lean filosofie ligt bij Toyota. Werkplaatschef Taiichi Ohno bedacht dat bedrijfsprocessen waar alleen de klant voor wil betalen of processtappen waar een klant op wil wacht nuttig zijn. Andere activiteiten zijn vrij overbodig, en dus tijdverspilling. Met dit denkbeeld legde Taiichi het Toyota Production System. De Toyota Way en het Toyota Production System zijn de fundamenten van Lean. Lean werd geïntroduceerd door de Amerikanen Daniel Jones en James P. Womack van het Massachusetts Institute of Technology, die de productiewijze van Toyota beschreven.

Hoe pak je het aan?

Lean is een goed toepasbaar door de gestandaardiseerde aanpak, vereist het wel een volledige omschakeling die niet van de ene op de andere dag gemaakt is. Een Lean opleiding, Lean training kan jou hierbij goed begeleiden. Het vergt namelijk veel mentaliteitsverandering. Er wordt opgemerkt dat in de praktijk vooral het omschakelen van push naar pull en het creëren van vaardigheid en kennis vereisten zijn. Voor de juiste sfeer moet de hele productieketen in balans zijn. De doorlooptijden zijn hierdoor relatief vrij lang. Dit kan het lastig maken om op de klantvraag te kunnen reageren. Het verkorten van doorlooptijden maakt bedrijven flexibeler, maar het kan ook problemen met de leverancier opleveren.

Samengevat

Je kan Lean dus zien als een hulpmiddel om je processen te verbeteren. Vaak wordt dit in de praktijk gebracht door zelforganiserende teams. Op deze manier kan je de klantwaarde maximaliseren. Het is van belang dat je Lean in de bedrijfscultuur integreert en klantwaarde altijd leidend is in jouw organisatie. Lean opleiding, Lean training is dus niet iets wat je even snel kunt toepassen. Zeker niet om er vervolgens niet meer naar om te kijken en terug te vallen in je oude gewoontes. Om hier optimaal mee te leren werken kun je een Lean opleiding, Lean training volgen.

Kijk op https://ecens-tech.nl voor meer informatie.

No Comments

Post a Comment